Vilkår

NiceMobil og ice er merkevarer eid av Lyse Tele AS. Abonnement fra NiceMobil reguleres av samme vilkår som produkter levert under merkevaren ice.

Del A: Generelle vilkår

1. Avtalen og avtaleinngåelsen

1.1 Vilkårene i dette dokumentet regulerer leveranse av telefonitjenester og andre tjenester fra Lyse Tele AS, org.nr. 912 672 808 («Lyse Tele») til forbrukere («Kunden»), levert under merkevarenavnet «NiceMobil». Lyse Tele, her ved NiceMobil, og Kunden omtales hver for seg som en «Part», og i fellesskap som «Partene». Alle henvisninger til «NiceMobil» skal forstås som en henvisning til merkevaren NiceMobil som er eid og levert av Lyse Tele. NiceMobil er Lyse Tele sine heldigitale mobilabonnement tilgjengelig via utvalgte digitale kanaler. Tjenesten er levert i samarbeid med Moflix AG som tredjepartsleverandør. Betalingsløsningen som benyttes for tjenesten er levert av Adyen N.V. og Vipps AS.  

1.2 Med «Brukeren» menes Kunden eller en person som av Kunden er gitt tillatelse til å benytte Tjenesten, jf. punkt 4.3. Dersom Brukeren er en annen enn Kunden, er det Kundens ansvar å sørge for at vilkårene i Avtalen er kjent for Brukeren. Kunden er ansvarlig for Brukerens brudd på Avtalen

1.3 NiceMobil abonnement kan inngås av privatpersoner over 18 år. Kunden må ha BankID for å inngå en avtale om abonnement. Kunden kan opprette flere abonnementer til Brukere i sitt kundeforhold. Det er mulig å ha inntil 5 abonnementer og SIMkort per BankID.

1.4 Kunden må tegne abonnement på hver enkelt tjeneste som NiceMobil til enhver tid leverer til Kunden («Tjenesten»). Kunden tegner abonnement via NiceMobil-appen og godkjenner der vilkårene for abonnementet. («Abonnementsavtalen»). Abonnementet reguleres av Abonnementsavtalen, de generelle vilkårene i Del A og de spesielle vilkårene i Del B som gjelder for det enkelte abonnement eller den enkelte tilleggstjenesten («Avtalen»). Kunden plikter å gjøre seg kjent med disse. De spesielle vilkårene i del B går ved motstrid foran de generelle vilkårene i Del A. Abonnementsavtalen går ved motstrid foran de generelle og spesielle vilkårene.  

1.5 Avtale om levering av Tjenesten mellom NiceMobil og Kunden er inngått når NiceMobil har mottatt og godkjent Kundens bestilling. Tjenesten blir tilgjengelig fra valgt oppstartsdato forutsatt at Kunden har betalt første månedsavgift. Dersom første månedsavgift ikke kan belastes fra Kundens betalingskort, termineres Avtalen automatisk. Dersom Kunden tar NiceMobil sine tjenester i bruk uten at uttrykkelig skriftlig avtale er inngått, anses Kunden for å ha akseptert vilkårene i Avtalen.

1.6 NiceMobil tilbyr ikke Hemmelig nummer.

2. Kredittvurdering

2.1 NiceMobil gjennomfører ikke kredittvurdering ved kjøp av mobilabonnement. Dersom betaling ikke gjennomføres på ordinær måte, vil utestående beløp bli sendt til fakturering. I slike tilfeller vil det kunne gjennomføres en kredittvurdering av Kunden.  

2.2 Dersom det gjennomføres en kredittvurdering som nevnt i punkt 2.1, er det Visma som gjennomfører denne. For spørsmål knyttet til denne kredittvurderingen, kan Kunden ta kontakt med Visma på telefon 73 20 60 40.

4. Kundens plikter ved bruk av Tjenesten

4.1 Kunden kan kun koble utstyr som er tillatt eller godkjent for tilkobling til offentlig kommunikasjonsnett og som oppfyller kravene i den til enhver tid gjeldende lovgivning.

4.2 Kunden kan ikke videreselge eller videreformidle noen del av Tjenesten, herunder leie eller låne ut linjekapasitet til andre.

4.3 Tjenesten kan kun benyttes av Kunden selv, medlemmer av Kundens husstand eller andre som er Kundens nærstående og kan ikke benyttes til kommersielle formål.

4.4 Kunden er ansvarlig overfor NiceMobil for bruken av Tjenesten når Kunden gir andre tilgang til Tjenesten. Får Kunden kjennskap til at noen bryter bestemmelsene i Avtalen ved bruk av Tjenesten, plikter Kunden umiddelbart å sørge for at krenkelsen opphører, samt å informere NiceMobil om overtredelsen, jf. punkt 8.1.

4.5 Kunden skal ikke anvende Tjenesten i strid med Avtalen eller den til enhver tid gjeldende lovgivning. Kunden kan ikke benytte Tjenesten på en måte som medfører ansvar eller skade for NiceMobil eller tredjeperson. Kunden plikter å stanse enhver slik bruk av Tjenesten umiddelbart.

4.6 Kunden skal ikke misbruke Tjenesten eller benytte Tjenesten på en måte som skaper forstyrrelser i kommunikasjonsnettet eller ulemper for tredjeperson eller NiceMobil, f.eks. ved massekommunikasjon (herunder spam), gjennom å skape trusler mot sikkerhet og helse eller på en måte som beslaglegger unormalt mye kapasitet i nettet (f.eks. fildeling).

4.7 Kunden er selv ansvarlig for all informasjon som publiseres eller kommuniseres ved bruk av Tjenesten. Kunden skal ikke publisere eller lenke til internettsider som inneholder informasjon som utgjør inngrep i tredjemanns rettigheter, oppmuntrer til kriminelle handlinger eller inneholder materiale som er ulovlig.

5. Mobildata og hastighet

5.1 Hastigheten som er oppgitt for mottak og sending av data er maksimalhastighet. Grunnet forhold som er utenfor NiceMobil sin kontroll, kan Kunden oppleve at denne hastigheten ikke oppnås. Eksempler på faktorer som kan påvirke opplevd hastighet er Kundens hardware (f.eks. mobiltelefon, nettbrett, modem, router), avstanden til basestasjon, om det brukes eksternantenne, abonnementstype, dekningsteknologien der Kunden befinner seg (f.eks. 2G, 3G, 4G, 5G eller Wi-Fi), antall samtidige brukere av basestasjonen og kapasiteten på den serveren det søkes informasjon fra. Kunden har ikke krav på noen form for kompensasjon eller erstatning fra NiceMobil i forbindelse med redusert hastighet for mottak eller sending av data. Oppdatert informasjon om dekning og hastighet er tilgjengelig på www.nicemobil.no/dekning.

5.2 Informasjon om hvilken dekningsteknologi som ligger til grunn for Tjenesten er tilgjengelig på www.nicemobil.no/dekning. Dersom Kundens hardware (f.eks. mobiltelefon, nettbrett, modem, router m.m.) ikke støtter dekningsteknologien som ligger til grunn for Tjenesten, vil Kunden kunne oppleve lavere hastighet og svekket kvalitet på Tjenesten eller at Tjenesten ikke fungerer. Det er Kundens ansvar at hardware benyttet av Kunden støtter dekningsteknologien som ligger til grunn for Tjenesten og at Kunden gjennomfører oppdateringer og benytter innstillinger som er nødvendige for at Tjenesten skal kunne leveres med best mulig kvalitet. NiceMobil har rett til å endre dekningsteknologien som ligger til grunn for Tjenesten uten at Kunden kan fremsette krav om erstatning eller kompensasjon mot NiceMobil. Endring av dekningsteknologi skal ikke under noen omstendighet anses som mislighold av Avtalen fra NiceMobil sin side.

5.3 NiceMobil kan stenge eller begrense overføringshastigheten for mobildata til maksimum 128 kbit/s for kunder som forbruker mer enn abonnementets inkluderte datakvote i løpet av en kalendermåned og forbruket ikke er muliggjort ved kjøp av ekstra datakvoter eller oppspart Rollover Data. I tilfeller ved ekstremt overforbruk som ikke er muliggjort ved kjøp av datakvoter, vil overføringshastigheten kunne settes til 0 kbit/s. Forbruk regnes som summen av mottatt og sendt data. Kunden vil automatisk justeres opp til normal hastighet når ny abonnements periode starter, enten ved at det forrige 30 dagers periode er over eller at kunden aktivt velger å starte neste periode. Ved behov for mer mobildata enn det som er inkludert i Kundens abonnement, tilbyr NiceMobil påfyllingstjenester.

5.4 Dersom Kfunden bruker uforholdsmessig mye mobildata i en måned og dette fører til at totalbelastningen i nettverket blir stor, kan NiceMobil uten varsel senke hastigheten i enkelte tidsrom med virkning for Kunden.

6. Levering av Tjenesten og melding om feil

6.1 NiceMobil skal levere de Tjenestene som Kunden til enhver tid har bestilt fra NiceMobil og som NiceMobil har akseptert å levere til Kunden. Tjenesten og vedlikeholdet av disse skal oppfylle de krav som følger av Avtalen og gjeldende regelverk. NiceMobil innestår ikke for at Kundens bruk av Tjenesten skjer uten avbrudd eller at alle samtaler eller annen kommunikasjon når frem.

6.2 NiceMobil er ikke ansvarlig for feil som skyldes omstendigheter utenfor NiceMobil sin kontroll. Dette gjelder bl.a. feil eller brudd som skyldes Kunden eller forhold på dennes side, fysiske eller geografiske forhold eller annen ytre påvirkning eller eksternt nett eller utstyr. Om NiceMobil etter å ha mottatt feilmelding fra Kunden utbedrer feil som skyldes Kunden eller forhold på dennes side, plikter Kunden å erstatte NiceMobil’s utbedringskostnader i henhold til gjeldende prisliste.

6.3 NiceMobil forbeholder seg retten til å iverksette nødvendige tiltak i nødsituasjoner og når total belasting i nettverket er stor, selv om dette medfører at Kundens mulighet til bruk av Tjenesten begrenses. Det samme gjelder dersom NiceMobil får pålegg fra offentlige myndigheter om å begrense tilgangen til nettet eller tjenesten, f.eks. i en nødsituasjon eller i forbindelse med alvorlig kriminalitet. NiceMobil er ikke ansvarlig for kostnader, tap eller andre ulemper som Kunden måtte bli påført som følge av slike tiltak.

6.4 NiceMobil er ikke ansvarlig for eventuelle avbrudd eller forringede tjenester som følge av forhåndsannonsert vedlikehold eller annet som NiceMobil anser nødvendig, herunder overgang til annen teknologi som skal ligge til grunn for Tjenesten. Kunden kan ikke kreve erstatning eller noen annen sanksjon som følge av slike eventuelle avbrudd eller forringede tjenester.

6.5 Reklamasjoner på Tjenestene må skje innen rimelig tid etter at Kunden oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel. Rimelig tid er i normaltilfellene to måneder. Dersom reklamasjon ikke er fremsatt innen fristen, bortfaller Kundens rett til å gjøre mangelen gjeldende.

6.6 Kunden kan kreve kompensasjon i form av forholdsmessig fradrag i abonnementsavgift dersom Kunden ikke kan benytte Tjenesten som følge av feil NiceMobil er ansvarlig for i henhold til Avtalen. Tilsvarende gjelder dersom Tjenesten ikke blir levert i henhold til avtalt frist og dette skyldes forhold som NiceMobil er ansvarlig for. Kompensasjon som gis i henhold til dette punktet er oppad begrenset til én måneds abonnementsavgift og gis i form av hel eller delvis annullering/kreditering av den aktuelle periodens faktura.

7. Bruk av SIM-kort og PIN-koder

7.1 Det er Kundens ansvar at alt utstyr og informasjon som gir tilgang til Tjenestene (herunder brukernavn, passord, SIM-kort, eSIM, PIN og PUK-koder og aktiveringskoder) oppbevares på forsvarlig måte og ikke benyttes av eller gjøres kjent for uvedkommende. Dersom Kunden har mistanke om at andre har fått tilgang til passord eller koder, skal Kunden umiddelbart endre disse. Å oppbevare koder sammen med utstyr som gir tilgang til Tjenesten, notere ned koder, koble ut bruken av koder, eller forlate utstyr uten oppsyn etter at koden er tastet anses som grovt uaktsomt, også under Avtalen.

7.2 SIM-kort utstedt fra NiceMobil eller på vegne av NiceMobil, er NiceMobil sin eiendom. Kunden er etter mottakelsen av SIM-kortet ansvarlig for tap eller skade på SIM-kortet. SIM-kort skal bare brukes i utstyr som er godkjent av NiceMobil, og som er i fungerende stand og ikke forringer SIM-kortet eller nettverket. Det er ikke tillatt å endre eller gjøre inngrep i SIM-kort. Bestemmelsene i dette punkt 7.2 gjelder tilsvarende for eSIM så langt de passer.

8. Ansvar ved tap av SIM-kort eller annet utstyr eller informasjon som gir tilgang til Tjenesten

8.1 Dersom SIM-kort eller informasjon som gir tilgang til Tjenestene (jf. punkt 7.1) kommer på avveie, for eksempel ved tyveri eller uhell, eller Kunden har mistanke om misbruk av Tjenesten eller at uvedkommende har fått tilgang til Tjenesten, skal Kunden omgående gi beskjed til NiceMobil via appen, på chat på www.nicemobil.no eller på telefon 21 00 00 00 (Fra utlandet: +47 21 00 00 00) (en slik melding omtales heretter som «Sperremelding»), slik at NiceMobil kan sperre abonnementet for misbruk. Kunden står fritt til å kreve skriftlig bekreftelse på mottatt Sperremelding.

8.2 Kunden er ansvarlig for misbruk av SIM-kort, abonnement eller utstyr inntil Sperremelding er mottatt av NiceMobil. Dersom Kunden omgående har inngitt Sperremelding til NiceMobil, er Kundens ansvar begrenset til NOK 1.000. Ved senere Sperremelding eller dersom misbruket er muliggjort ved uaktsomhet fra Kundens side, er Kundens ansvar begrenset til NOK 10.000. Tapsbegrensningene gjelder ikke dersom misbruket er muliggjort ved grov uaktsomhet fra Kundens side, dersom Kunden ved grov uaktsomhet misligholder Avtalen, eller dersom Kunden ikke gir Sperremelding innen 6 timer fra tidspunktet SIM-kort eller utstyr kom på avveie.

9. Priser og betaling

9.1 Priser og betalingsvilkår fremgår av NiceMobil sin til enhver tid gjeldende prisliste, se www.nicemobil.no. Abonnementet er forhåndsbetalt. Betaling for NiceMobil abonnementet skjer ved at NiceMobil belaster Kundens betalingskort. Månedsavgiften vil bli belastet første gang ved opprettelse av kundeforholdet, og Kunden vil deretter bli belastet for faste abonnementskostnader hver 30. dag. NiceMobil trekker automatisk beløpet fra Kundens registrerte betalingskort. Variable kostnader som påløper utover abonnementskostnaden vil bli belastet Kundens betalingskort løpende. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til; tjenester som Datapåfyll, betaling med Strex, ringe og sende SMS til utlandet, og ringe spesialnummer. Faste og variable kostnader fremkommer av den til enhver tid gjeldende prisliste for NiceMobil, se www.nicemobil.no. For dette formål plikter Kunden å knytte et betalingskort til sitt abonnement ved avtaleinngåelse. Det er Kundens ansvar at Kunden har disposisjonsrett til kortet og at kortet er gyldig og har dekning til å betale for NiceMobil abonnementet så lenge abonnementet løper.

Kunden plikter å betale for Tjenesten fra den dagen Tjenesten er gjort tilgjengelig for Kunden. Den som er registrert som Kunde hos NiceMobil, er ansvarlig for å betale for Tjenesten i henhold til gjeldende vilkår. Ansvaret omfatter også andres bruk av Tjenesten, herunder uvedkommendes bruk, forutsatt at det ikke kan påvises at slik bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra NiceMobil sin side.

9.2 NiceMobil har en kredittgrense på NOK 79 per kundeforhold. Ved nådd kredittgrense kan NiceMobil automatisk sperre for kostnadsdrivende tjenester.

9.3 Dersom en transaksjon blir avvist, f.eks. fordi Kundens betalingskort er utløpt eller at det ikke er dekning på betalingskortet vil NiceMobil forsøke å trekke beløpet flere ganger over en periode på 30 dager frem til transaksjonen blir godkjent. Det er Kundens ansvar at Kundens registrerte betalingskort er gyldig og har dekning. Kunden kan oppdatere sine betalingsmetoder i NiceMobil-appen. Ved utestående økonomiske krav vil NiceMobil varsle Kunden samt gi forhåndsvarsel om stengning. Har ikke betaling skjedd innen 30 dager etter at betalingsoppfordring og forhåndsvarsel om stenging er delt, kan NiceMobil stenge eller redusere tjenestens tilgjengelighet inntil betaling er mottatt. Hvis betaling enda ikke er mottatt etter ytterligere 30 dager, forbeholder NiceMobil seg retten til å avslutte kundeforholdet. Utestående økonomiske krav etter avsluttet kundeforhold vil bli fakturert. Dersom en faktura er bestridt av Kunden, kan Kunden ikke holde tilbake mer enn det omtvistede beløp. Kunden skal betale uomtvistet del av faktura innen betalingsfristen. Det er mulig å gjenåpne kundeforholdet sitt hos NiceMobil ved å kontakte kundeservice etter at fakturaen har blitt betalt. Det er da ikke garantert at man får tilbake sitt gamle nummer.  

9.4 Dersom Kunden har innsigelser mot betalingstrekk foretatt av NiceMobil, må kunden fremsette reklamasjon til NiceMobil ved henvendelse til NiceMobil via app eller chat på www.nicemobil.no. Reklamasjon må skje innen rimelig tid og under enhver omstendighet innen betalingsfristen. Dersom et betalingstrekk er bestridt av Kunden, kan Kunden ikke holde tilbake mer enn det omtvistede beløp. Kunden skal betale uomtvistet del av beløpet innen betalingsfristen. NiceMobil kan etterfakturere i inntil 3 år for de Tjenester som Kunden har benyttet.

9.5 Fakturert beløp skal være innbetalt til NiceMobil senest ved forfallsdato. Dersom NiceMobil ikke har mottatt Kundens betaling ved forfall, kan NiceMobil kreve purregebyr, forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven, samt eventuelle inkassoutgifter. Ved uteblitt betaling vil Kunden motta en betalingsoppfordring og forhåndsvarsel om stenging av Tjenesten. Har betaling ikke skjedd innen én måned etter at betalingsoppfordring og forhåndsvarsel om stenging av Tjenesten er sendt, kan NiceMobil stenge eller redusere Tjenestens tilgjengelighet inntil betaling er mottatt. Ved gjenåpning av Tjenesten kan NiceMobil kreve at Kunden betaler et gjenåpningsgebyr i henhold til den til enhver tid gjeldende prislisten. Kunden plikter å betale løpende avgifter også dersom Tjenesten er stengt.

10. Fellesfakturerte tjenester og nummeropplysning

10.1 Strex er en betalingstjeneste der transaksjonen blir belastet mobilregningen, se https://strex.no/. Kunden plikter å dekke samtlige kostnader som følge av at varer/tjenester er belastet på mobilregningen gjennom Strex. Henvendelser vedrørende kjøp som er belastet mobilfakturaen vil NiceMobil henvise videre til Strex grunnet personvern. Klage på en transaksjon bør enten rettes direkte til selger av vare/tjeneste eller til Strex. Klagen kan også rettes til NiceMobil.

10.2 Talebaserte tjenester som tilbys via spesialnummer (teletorgtjenester) faktureres etter egne takster, spesifisert på www.nicemobil.no/spesialnummer. Kunden plikter å dekke samtlige kostnader som følge av at Bruker benytter seg av teletorgtjenester.

10.3 Kunden kan sperre eller begrense tilgang til fellesfakturerte tjenester (teletorgtjenester og Strex) via NiceMobil-appen.

10.4 NiceMobil har fastsatt en generell grense for Strex betalinger på NOK 2 500 per abonnement. Ved nådd grense kan NiceMobil automatisk sperre for kostnadsdrivende tjenester og kreve at Kunden uten opphold betaler det påløpte beløp. Grensen er et internt hjelpemiddel for NiceMobil og NiceMobil garanterer ikke for at abonnementet blir sperret ved nådd grense. Betalingskravet fra NiceMobil kan derfor overstige den fastsatte grensen uten at Kunden kan rette noe krav mot NiceMobil.

10.5 Kunden gjøres oppmerksom på at NiceMobil har plikt til å utlevere opplysninger til nummeropplysningstjenester og telefonkatalog, jf. ekomloven § 7-4. Kunden kan reservere seg mot utlevering av opplysninger til nummeropplysningstjeneste og telefonkatalog via NiceMobil-appen.

11. Oppsigelse og endring

11.1 Kunden kan når som helst si opp mobilabonnement og tilleggstjenester, med mindre annet er særskilt avtalt. Overføring av telefonnummer til annen tilbyder (utportering) anses som oppsigelse av abonnementet. Dersom Kunden sier opp abonnementet uten å overføre telefonnummeret til annen tilbyder, vil tjenestene være tilgjengelige for Kunden ut den forhåndsbetalte 30-dagersperioden. Ved overføring av telefonnummeret til annen tilbyder midt i en 30 dagers periode vil tjenesten opphøre fra oppsigelsestidspunktet. Kunden plikter å betale alle påløpte avgifter ut gjeldende fakturaperiode. Forskuddsbetalte beløp vil ikke bli tilbakebetalt.

11.2 Ved oppsigelse skal Kunden følge de til enhver tid gjeldende rutiner for oppsigelse. Relevante bestemmelser i Avtalen gjelder frem til alle utestående beløp er betalt.

11.3 NiceMobil har rett til å si opp abonnementer og tjenester med 1 måneds varsel regnet fra den første kalenderdagen i måneden etter at oppsigelsen ble sendt til Kunden. NiceMobil forbeholder seg retten til å terminere nummeret som hører til abonnementet oppsigelsen gjelder.  

11.4 Kunden kan endre NiceMobil abonnementer ved å inngå ny avtale. Ved bytte av abonnement vil kunden umiddelbart få tilgang til sitt nye produkt. Beløp Kunden har forskuddsbetalt for tidligere abonnement vil ikke bli tilbakebetalt.

13. Mislighold

13.1 NiceMobil kan stenge eller begrense Kundens tilknytning til nettet eller tilgang til Tjenesten, herunder redusere hastigheten til Tjenesten for Kunden, dersom NiceMobil har grunn til å tro at Tjenesten benyttes i strid med gjeldende lovgivning eller at Kunden misligholder sine forpliktelser etter Avtalen og misligholdet er av en slik betydning at det rettferdiggjør stenging, herunder at Kunden opptrer i strid med bestemmelsene i punkt 4 eller har oppgitt feil eller mangelfull kundeinformasjon (jf. punkt 16).

13.2 Før stenging skal Kunden om mulig varsles skriftlig og gis en frist til å uttale seg om forholdet. Dersom det er nødvendig av hensyn til sikkerheten i nettet, ved mistanke om svindel eller at Tjenestene eller utstyret benyttes av uvedkommende eller det for øvrig følger av gjeldende lovgivning, kan NiceMobil stenge uten slikt forhåndsvarsel. Kunden skal i slike tilfeller varsles uten ugrunnet opphold etter stenging.

13.3 Kunden skal betale løpende avgifter, herunder abonnementsavgiften, så lenge abonnementet er stengt. Abonnementet kan gjenåpnes når forholdet er avhjulpet.

13.4 NiceMobil kan med umiddelbar virkning og uten kompensasjon til Kunden heve Avtalen dersom det foreligger grunnlag for å stenge Tjenesten som følge av mislighold fra Kundens side (jf. punkt 9.3 og 13.1) eller dersom Kunden for øvrig misligholder Avtalen vesentlig. Slik heving fritar ikke Kunden fra plikten til å betale for Tjenesten i avtaletiden eller bindingstiden. Dersom Kunden ikke betaler utestående beløp innen den oppgitte fristen (jf. punkt 9.3), forbeholder NiceMobil seg retten til å terminere Avtalen.

13.5 Ved vesentlig brudd på Avtalen fra NiceMobil sin side kan Kunden heve Avtalen med umiddelbar virkning..

13.6 En Part har også rett til å heve Avtalen med umiddelbar virkning for det tilfelle at den andre Parten går konkurs, innleder gjeldsforhandlinger eller det er grunn til å anta den andre Parten ikke kan betale sine forpliktelser etter hvert som de forfaller.

14. NiceMobil sitt ansvar og erstatningsplikt

14.1 NiceMobil er ansvarlig for Kundens direkte økonomiske tap som følge av mislighold fra NiceMobil sin side. Med direkte tap forstås Kundens dokumenterte og påregnelige merkostnader som følge av misligholdet. NiceMobil er likevel ikke ansvarlig for Kundens tap hvis feilen skyldes forhold utenfor NiceMobil sin kontroll som NiceMobil ikke med rimelighet kunne forventes å ha tatt i betraktning ved inngåelse av Avtalen eller å unngå eller overvinne følgene av. Dette betyr at NiceMobil ikke er ansvarlig for f.eks. strømbrudd, brudd på bredbåndstilgang, feil ved Kundens eget utstyr, feil ved andre operatørers nettverk eller brann, krig, naturhendelser eller andre force majeure begivenheter.

14.2 NiceMobil er ikke ansvarlig overfor Kunden for indirekte tap som følge av mislighold, med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra NiceMobil. Med indirekte tap menes blant annet Kundens tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller inntekt, tap som følge av at Tjenesten ikke kan benyttes som forutsatt, tapt fortjeneste som følge av at en kontrakt med tredjemann faller bort eller ikke blir riktig oppfylt, medgått tid eller tap som følge av tapte eller forringede data.

14.3 NiceMobil er ikke ansvarlig overfor Kunden for tap som skyldes Kunden eller noen Kunden svarer for eller tap lidt av andre enn Kunden.

14.4 NiceMobil sitt ansvar overfor Kunden er under enhver omstendighet maksimalt begrenset oppad til tre måneders abonnementsavgift.

15. Angrerett

15.1 Dersom Avtalen er inngått ved fjernsalg (f.eks. telefonsalg eller netthandel), har Kunden 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven. Angrefristen utløper 14 dager etter at NiceMobil har oppfylt sin opplysningsplikt etter angrerettloven. Melding om bruk av angreretten bør gis skriftlig, f.eks. ved bruk av tilsendt angrerettskjema. Kunden samtykker til at levering av Tjenesten kan påbegynnes før utløpet av angrefristen, slik at Kunden plikter å betale for bruk av Tjenesten frem til det tidspunktet Kunden gir melding om bruk av angreretten.

16. Kundeinformasjon

16.1 Kunden skal ved inngåelse av Avtalen oppgi korrekt informasjon om navn, fødselsdato, e-postadresse og telefonnummer. NiceMobil innhenter Kundens adresse fra Folkeregisteret. Dersom Brukeren er en annen enn Kunden, skal Kunden også oppgi korrekt informasjon om Brukerens navn og fødselsdato. Kunden skal melde fra til NiceMobil om alle endringer i slik informasjon uten ugrunnet opphold og senest innen 14 dager. Dersom NiceMobil ikke har korrekt adresse eller får forsendelser i retur, kan leveransen av Tjenesten stanses.

17. Ditt personvern

17.1 Innsamling av personopplysninger

Når Kunden inngår avtale med Lyse Tele for tjenester levert under NiceMobil skal Kunden oppgi informasjon som angitt i punkt 16.1. Innsamling av personopplysninger er nødvendig for at NiceMobil skal kunne levere de Tjenestene det er inngått avtale for.

17.2 Behandling av personopplysninger

Lyse Tele behandler personopplysninger i henhold til den til enhver tid gjeldende personopplysningsloven og andre relevante lover. Personopplysningene behandles for å opprette og administrere kundeforholdet, levere avtalte produkter og tjenester, yte kundeservice og oppfylle lovpålagte plikter. Videre behandles personopplysninger for å sende kundeundersøkelser og markedsføring, samt utarbeide analyser. Dette siste kan Kunden reservere seg mot. NiceMobil behandler også personopplysninger for spesifikke formål Kunden har samtykket til. En mer detaljert oversikt finnes i ice sin personvernerklæring: https://www.nicemobil.no/personvern.

17.3 Markedsføring

Markedsføring av tjenester levert av NiceMobil er å regne som markedsføring fra Lyse Tele AS (Lyse Tele). Kunden vil motta markedsføring av tjenester fra Lyse Tele i tråd med norsk markedsføringslovgivning.

Så lenge Kunden er kunde hos Lyse Tele, her ved NiceMobil, vil NiceMobil sende Kunden generell informasjon og tilbud på tilsvarende tjenester og produkter som ligger til grunn for kundeforholdet. Mer informasjon om tjenestene finnes på www.ice.no. Kunden vil vanligvis motta slik informasjon månedlig via epost, sms og/eller digitale kanaler. Kunden kan reservere seg mot å motta markedsføring i NiceMobil-appen. For mer informasjon, herunder om muligheten til å reservere seg mot å motta markedsføring, vises det til Lyse Tele sin personvernerklæring: https://www.nicemobil.no/personvern.

17.4 Utlevering av personopplysninger og Kundens rettigheter

Lyse Tele er ansvarlig for behandling av Kundens og Brukerens personopplysninger og for at de personopplysningene som behandles av ikke misbrukes eller kommer på avveie. I enkelte tilfeller kan Lyse Tele dele personopplysninger med tredjeparter. Kunden har flere rettigheter knyttet til personopplysninger som behandles, f.eks. rett til innsyn. Mer informasjon om dette finnes i Lyse Tele sin personvernerklæring: https://www.nicemobil.no/personvern. Kunden plikter å informere eventuelle Brukere om at opplysninger om bruk av Tjenestene vil kunne bli utlevert til Kunden.

18. Taushetsplikt

18.1 Lyse Tele plikter i henhold til ekomloven § 2-9 å bevare taushet om Kundens bruk av teletjenestene og om innholdet i telekommunikasjon. Taushetsplikten er ikke til hinder for at det gis opplysninger til påtalemyndigheten, politiet eller andre som i henhold til lov har rett til å kreve slike opplysninger utlevert.

19. Nummerportering

19.1 Kunden kan beholde eget telefonnummer ved skifte av tilbyder. Overføring av telefonnummer til NiceMobil fra annen teleoperatør (innportering) gjennomføres normalt i løpet av 1 til 3 virkedager. Kunden er ansvarlig for å gjøre opp med tidligere teleoperatør.

20. Overdragelse

20.1 Kunden har ikke rett til å overdra Avtalen eller abonnementet til andre, og heller ikke tegne abonnement i andres navn, uten etter skriftlig avtale med NiceMobil. Kunden har heller ikke rett til å overdra andre rettigheter, forpliktelser eller utstyr knyttet til Avtalen til andre.

20.2 NiceMobil har uten Kundens samtykke rett til å overdra sine rettigheter og forpliktelser etter Avtalen.

21. Endringer

21.1 NiceMobil har rett til å gjøre endringer i tjenester, produkter, priser og vilkår. NiceMobil har også rett til å avvikle tjenester og produkter. Dersom NiceMobil foretar endringer, skal det gis minst én måneds varsel før endringen trer i kraft. Ønsker ikke Kunden å godta endringen, har Kunden rett til å si opp Avtalen uten ekstra kostnad med virkning fra det tidspunktet endringen trer i kraft. Benytter Kunden seg av Tjenesten etter at endringen har trådt i kraft er dette å anse som et samtykke til endringen.

21.2 NiceMobil er ikke forpliktet til å opprettholde den teknologi som Tjenesten er basert på ved ikrafttredelse av Avtalen og kan etter eget skjønn og til enhver tid velge å basere hele eller deler av Tjenesten på en annen teknologi enn den som gjelder ved ikrafttredelse av Avtalen. Kunden er innforstått med at oppgradering eller endring av Tjenesten, herunder overgang til en annen teknologi som skal ligge til grunn for Tjenesten, kan medføre at de tekniske kravene som stilles til Kundens utstyr forandres og at Kunden kan være nødt til å skifte ut eksisterende utstyr helt eller delvis med nytt utstyr som er godkjent av NiceMobil for at NiceMobil skal kunne fortsette å yte Tjenesten. NiceMobil kan i så fall velge å tilby Kunden nytt utstyr som Kunden kan måtte betale for. NiceMobil tar ikke ansvar for utstyr som Kunden eventuelt anskaffer fra en annen leverandør. Det presiseres at nytt utstyr fra NiceMobil ikke nødvendigvis vil være utstyrt med tilsvarende funksjonalitet som det utstyret Kunden allerede har. Dersom Kunden disponerer utstyr som er eid av NiceMobil og dette utstyret skal skiftes ut, skal utstyret leveres tilbake til NiceMobil for Kundens egen regning og risiko med mindre NiceMobil bestemmer noe annet, for eksempel at NiceMobil i stedet vil fakturere Kunden for verdien av utstyret. Oppgradering eller endring av Tjenesten som følge av overgang til annen teknologi, skal ikke under noen omstendighet anses som mislighold av Avtalen fra NiceMobil sin side.

21.3 Dersom kunden ikke betaler fast månedsavgift, ikke har betalt noen form for avgift til NiceMobil i løpet av de siste 6 månedene, eller etter NiceMobil’s eget skjønn ikke er berettiget til å få oppgradert eller endret Tjenesten, vil NiceMobil tilby oppgradering eller endring av Tjenesten til nye priser som Kunden da kan velge å akseptere eller ikke. Dersom Kunden ikke aksepterer NiceMobil sitt tilbud, skal et slikt tilbud fra NiceMobil anses som varsel om oppsigelse av Avtalen. For øvrig gjelder punkt 21.2 så langt det er relevant.

22. Klage og tvist

22.1 Klager fra Kunden skal rettes til NiceMobil kundesenter i NiceMobil-appen. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet («Nkom») er klageinstans for forhold som omfattes av lov om elektronisk kommunikasjon av 4. juli 2003 nr. 83 (ekomloven) og tilhørende forskrifter og regelverk. Kunden kan klage på NiceMobil sin avgjørelse vedrørende faktura, manglende leveranse og kvalitet på den leverte tjenesten til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon («BKN»). Klager kan først innsende klage til BKN når det foreligger skriftlig avslag fra NiceMobil. Se BKNs hjemmeside: www.brukerklagenemnda.no. Ved klager på varer kan Kunden bringe klagen inn for Forbrukertilsynet, se www.forbrukertilsynet.no. Dersom Kunden ønsker å klage på varer eller tjenester kjøpt på nettet, kan også EU klageportal ODR benyttes, se https://ec.europa.eu/consumers/odr. Det er en forutsetning at Kunden først har mottatt skriftlig avslag fra NiceMobil.

22.2 Dersom det oppstår tvist mellom NiceMobil og Kunden skal tvisten søkes løst i minnelighet. Kan Partene ikke enes, har hver av Partene rett til å kreve tvisten løst ved de ordinære norske domstoler.

Del B: Spesielle Vilkår

12. Bruk i utlandet

2.1 Den inkluderte datakvoten for mobilabonnement kan benyttes i Norge, EU og EØS. Enkelte abonnement og tilleggstjenester kan ha som begrensning at kun en andel av den inkluderte datakvoten kan benyttes i EU og EØS (utenfor Norge). Den inkluderte datakvoten for abonnement på mobilt bredbånd kan kun benyttes i Norge.

2.2 Med mindre annet er opplyst, kan Kunden med mobilabonnement fra NiceMobil ringe, sende SMS og MMS i Norge og EU/EØS uten at Kunden blir belastet kostnader utover fast månedsavgift. MMS kan kun sendes til og mottas av norske numre. Kunden kan også motta samtaler i Norge og EU/EØS uten at Kunden belastes ekstra kostnader. Dersom Kunden ringer eller sender SMS fra Norge til utlandet eller fra EU/EØS til resten av verden, gjelder egne priser. For Kunder som har behov for forutsigbarhet med hensyn til forbruk data, SMS og ringeminutter fra Norge til EU/EØS eller i utlandet tilbyr NiceMobil egne tjenester. Samtaler, SMS, MMS og databruk om bord på skip og fly og til spesialnummer faktureres etter egne takster.

2.3 NiceMobil kan beslutte at bruk i øvrige land enn de som inngår i EU/EØS skal reguleres på tilsvarende måte som fastsatt i punkt 2.1 og 2.2. En oversikt over hvilke land som til enhver tid omfattes av vilkårene i punkt 2.1 og 2.2 fremgår av www.nicemobil.no.  

2.4 Kundens bruk av kommunikasjonsnett i utlandet er underlagt de lover og vilkår som gjelder for den aktuelle tilbyderens nett. Ved bruk av Tjenesten utenfor Norge, vil NiceMobil innkreve betaling på vegne av den utenlandske tilbyderen. Kunden er ansvarlig for alle kostnader ved bruk av Tjenesten også utenfor Norge. NiceMobil gjør Kunden oppmerksom på at spesielt mobildatabruk utenfor EU/EØS kan ha vesentlig høyere priser enn i Norge. NiceMobil oppfordrer alle Kunder til å sjekke oppdaterte priser på www.nicemobil.no. NiceMobil oppfordrer også Kunden til å endre innstillingene for automatiske oppdateringer / nedlastinger på utstyr som er koblet opp mot kommunikasjonsnettet (telefoner, nettbrett mv.) før en utenlandsreise.    

2.5 Mobilabonnement skal primært brukes av Kunden i Norge. I Norge skal Brukeren ikke låse telefonen til andre nett enn ice+ over lenger tid. Dersom Brukeren oppholder seg i EU/EØS (utenfor Norge) eller låser telefonen til andre nett enn ice+ over lenger tid, forbeholder NiceMobil seg retten til å si opp abonnementet eller tilby Kunden et nytt abonnement på andre vilkår.

3. Data Rollover

3.1 Dersom Kunden har Data Rollover inkludert i sitt abonnement, vil ubenyttet andel av abonnementets inkluderte datakvote («Rollover Data») bli overført til neste kalendermåned. Dersom Kunden har kjøpt ekstra datapakker vil også ubenyttet del av slike pakker bli videreført til neste kalendermåned. Total mengde mobildata som overføres kan likevel ikke i den enkelte måned overstige abonnementets inkluderte datamengde. Dersom Kunden nedgraderer sitt abonnement, vil Kunden maksimalt få overført den mengden Rollover Data som er tillatt for det abonnementet Kunden nedgraderer til. Rollover Data har ingen utløpsdato.  

3.3 Kunden kan i i NiceMobil-appen få oversikt over hvor mye data Kunden har tilgjengelig.

4. Elektronisk ID på Mobil (f.eks BankID og Vipps login)

4.1 Elektronisk ID på Mobil er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Avtale om bruk av Elektronisk ID på Mobil inngås direkte med ID-utsteder på utsteders vilkår og takster. For BankID må Kunden kontakte egen bank. For mer informasjon, se www.bankid.no eller den aktuelle banks nettsider.

4.2 Sikkerhetsopplysningene tilknyttet Tjenesten er lagret på SIM-kortet. Det er Kundens ansvar at alle sikkerhetskoder, inkludert PIN-koder, håndteres på forsvarlig måte i samsvar med punkt 7 i del A av dette dokumentet (Bruk av SIM-kort og PIN-koder).

4.3 Kunden skal ta direkte kontakt med utsteder dersom det oppstår problemer med bruk av Elektronisk ID på Mobil. Dersom problemene knytter seg til bruk av BankID, skal Kunden kontakte banken som har utstedt BankID.

4.4 BankID følger SIM-kortet, og ikke mobiltelefonen. Dette innebærer at dersom Kunden bytter SIM-kort må Kunden registrere BankID på mobilen på nytt.

Vilkår for NiceMobil-appen

1. Om appen og formålet

NiceMobil-appen («appen») er en tjeneste som leveres av Lyse Tele AS ved merkevarenavnet «NiceMobil» (heretter omtalt som «NiceMobil»).

Appen har som formål å la deg administrere ditt NiceMobil kundeforhold. Du vil kunne bestille og endre abonnement, bestille ekstra data, kontakte kundeservice og se ditt forbruk og dine kvitteringer. Du vil også få relevant informasjon og tilbud knyttet til de tjenestene du allerede har.

Appen vil gjøre en sjekk på om telefonen din er kompatibel med eSIM.

NiceMobil-appen er tilgjengelig for iOS og Android. Oppdateringer av appen og tjenestene gjøres tilgjengelig ved behov. Enkelte oppdateringer vil være nødvendige for å kunne bruke appen. Du må være tilkoblet wifi eller mobilnett med mobildata for å kunne oppdatere appen og tjenestene i denne. I enkelte tilfeller vil det være nødvendig å logge inn i appen på nytt. Bruk av appen krever datatrafikk, som kan medføre kostnader.

2. Avtalen og partene

Denne avtalen består av vilkårene i dette dokumentet og NiceMobil sin personvernerklæring (Avtalen), se under i punkt 5. I tillegg til vilkårene som fremgår av Avtalen, reguleres avtaleforholdet av norsk lov. Partene i Avtalen er deg som kunde og Lyse Tele AS, ved NiceMobil.

NiceMobil abonnement er regulert av NiceMobil sine generelle vilkår for privatkunder.

3. Tilganger til andre apper

Appen har ikke tilgang til andre apper eller informasjon på din mobil uten ditt samtykke.

4. Bruk av elektronisk kommunikasjon og endring i vilkår

NiceMobil kan gjøre endringer i innholdet, produktene og tjenestene tilgjengelig i appen, herunder fjerne eller avvikle appen helt eller delvis. Når nytt innhold og nye produkter og tjenester gjøres tilgjengelig i appen, vil NiceMobil gjøre endringer i vilkårene uten at du varsles direkte. Avtalen kan også endres ensidig av NiceMobil når dette kreves for å oppfylle lovpålagte krav.

Ved større endringer i tjenesten og endringer i vilkårene, vil du bli bedt om å godkjenne vilkårene på nytt. Dersom du ikke ønsker å akseptere endringer i vilkårene må du avslutte din bruk av appen.

Ved å inngå denne avtalen i forbindelse med din bruk av appen, aksepterer du at endringer i vilkårene kommuniseres i appen.

5. NiceMobil og personvern

For at du skal kunne bruke appen, er NiceMobil avhengig av å motta, bruke og lagre de personopplysninger som blant annet ligger til grunn for ditt NiceMobil kundeforhold, i tillegg til informasjon om hvordan du bruker appen.

Lyse Tele, her ved NiceMobil, bruker informasjon om hvordan du bruker appen til å gjøre den bedre og mer brukervennlig. Dette er blant annet informasjon om hvilke sider du bruker ofte, hvilke funksjonalitet du benytter deg av og om sidene du bruker fungerer som de skal. Vi bruker utvalgte tredjeparter til å analysere dataene på et aggregert nivå, dvs. at vi ikke identifiserer deg som enkeltindivid. Lyse Tele bruker også denne informasjonen til å hjelpe deg dersom du skulle ha noen tekniske problemer med appen eller de produktene du har kjøpt av oss.

Lyse Tele er behandlingsansvarlig for de opplysninger du har gitt i forbindelse med opprettelse av ditt kundeforhold, samt de opplysninger du genererer ved bruk av appen. Dersom tredjeparter gis tilgang til slike opplysninger, vil overføring av slike personopplysninger reguleres i en databehandleravtale med tredjepart.

Du kan lese mer om hvordan Lyse Tele ivaretar ditt personvern i personvernerklæring her.

6. Ansvar

Du er ansvarlig for kjøp og endringer som gjennomføres i appen, herunder kjøp og endringer foretatt av uvedkommende. Det er ditt ansvar at uvedkommende ikke får tilgang til appen, og dermed ditt kundeforhold.

7. Immaterielle rettigheter

Lyse Tele er eier og rettighetshaver til samtlige immaterielle rettigheter knyttet til appen og innhold publisert i appen. Appen skal bare brukes til formålet angitt i punkt 1 og skal ikke kopieres, endres eller dekompileres uten skriftlig samtykke fra Lyse Tele.

8. Varighet og oppsigelse

Avtalen gjelder så lenge du har installert appen på din enhet. Dersom du har handlet i strid med Avtalen eller NiceMobil sine vilkår for privatkunder, kan NiceMobil si opp Avtalen og sperre din tilgang til appen uten varsel.

Merk at opplysninger relatert til din bruk av appen oppbevares av Lyse Tele selv om du har slettet appen fra telefonen din. Disse opplysningene vil være anonymisert. Dersom du ikke benytter appen over en periode på seks måneder, kan Lyse Tele velge å deaktivere profilen som du har laget i forbindelse med bruk av appen.

9. Kundeservice

Dersom du har spørsmål knyttet til appen, kan du kontakte kundeservice.

Kundeservice er tilgjengelig via chat.

Åpningstidene er:

Hverdager: 08-20
Lørdag: 09-17

Du finner chatten direkte i appen og nederst i høyre hjørne på nicemobil.no

Info om verving og vilkår

Slik fungerer verving

Verving fungerer ved at den som er kunde hos NiceMobil (ververen), deler en vervekode med venner og bekjente (de som skal verves). Vervekoden brukes ved bestilling og kjøp av nytt abonnement i NiceMobil-appen. Vervekoden er unik for hver kunde i NiceMobil.

Når en venn eller bekjent av ververen går inn i NiceMobil-appen og bestiller abonnement med vervekoden, kommer det tydelig fram at man er i ferd med å bli vervet og at de 3 første månedsavgiftene er til halv pris, se «Vervefordelen» under.

Når en venn eller bekjent har kjøpt abonnement med vervekoden og aktivert SIM-kortet/eSIM, får både verver og den som er vervet 3 månedsavgifter til halv pris.

Vervefordelen

Vervefordelen er 3 månedsavgifter til halv pris for hver nye kunde man verver. Dersom man verver flere personer til NiceMobil, regnes hver person som en ny kunde. Følgelig vil man f.eks. få 9 måneder halv pris på månedsavgiften dersom man verver 3 personer.

Vilkår for verving

Du som verver:

  • Får halv pris på abonnementet ditt i 3 måneder - for hver person du verver som oppfyller vilkårene for å bli vervet, se «Du som blir vervet».  
  • Kan ikke verve til ditt eget kundenummer.
  • Må ha et aktivt abonnement med månedspris.
  • Etter at den du verver har aktivert abonnementet sitt, vil ververabatten bli tilgjengelig og du vil få rabatten på de 3 neste abonnementsperiodene.

Du som blir vervet:

  • Må bestille et privat mobilabonnement med månedspris.
  • Må overføre nummeret ditt fra annen operatør.
  • Du (nummeret ditt) kan ikke ha vært NiceMobil-kunde siste 3 måneder.
  • Kan ikke ha benyttet deg av verveprogrammet i løpet av de siste 12 månedene.
  • Vil få halv pris på abonnementet ditt i første 3 måneder.
  • Må ha aktiv bruk på nummeret.

Generelle vilkår

  • Ververabatten kan ikke utbetales som kontanter.
  • Vervingen må være registrert via NiceMobil-appen.
  • Ververabatten gjelder ikke i kombinasjon med andre velkomstkampanjer og rabatter.
  • Ved oppsigelse av abonnementet i 3-måneders perioden vervefordelen gjelder, frafaller vervefordelen.
  • Vervefordelen gjelder månedsprisen på det abonnementet ververen eller den som blir vervet til enhver tid har. Abonnementet kan følgelig oppgraderes eller nedgraderes i verveperioden på 3 måneder, hvis ønskelig.  

Følgende omfattes ikke i vervefordelen:
Alle tilleggstjenester, samtaler til land utenfor EU/EØS, ekstra datapakker, samtaler til spesialnummer, forsikringer og alt som ellers kommer utenom på fakturaen, dekkes ikke av vervefordelen og faktureres på vanlige vilkår. Det er kun den faste månedsavgiften for abonnementet som inngår i vervefordelen.