Bedriften betaler
Betaler du lite eller har du gratis mobilabonnement gjennom jobben? Da skulle man kanskje tro at du fortsatt eier mobilnummeret ditt. Det trenger ikke nødvendigvis å stemme.
Mange arbeidsplasser tilbyr egne avtaler for abonnement gjennom bedriften. Enten tar de regningen selv, eller så gir det ofte deg en reduksjon i prisen. Når bedrifter oppretter egne avtaler med mobiloperatører kreves det gjerne at mobilnummeret må overføres til bedriften gjennom et eierskifte. Juridisk sett betyr dette at telefonnummeret ditt da eies av bedriften, og ikke deg som privatperson.
Med andre ord; du får en god avtale, men gjennom bedriften. Når man da går ut med pensjon, skifter jobb eller av andre årsaker skal bytte mobiloperatør, kreves det da at du tilbakefører eierskapet til deg.
18 års aldersgrense
Å eie et telefonnummer krever juridiske kontrakter. Derfor er det et krav at man er myndig når man skal opprette et mobilnummer. En juridisk kontrakt overføres ikke automatisk når brukeren av nummeret blir myndig.
Det er derfor vanlig at foreldre står som eiere på barnas abonnement. Så selv om du betaler regningene selv, og er over 18, kan fortsatt nummert ditt være eid av mor eller far. Har du nylig blitt 18, eller fortsatt har samme abonnement fra før du fylte 18, kan det være at du må gjennomføre et eierskifte.
Samle alt på en faktura
Det er også mange som velger å samle mobilregningene for hele familien på en og samme faktura. Dette betyr gjerne at man har flere abonnementer på en og samme eier, mot at man får inkluderte goder, som trygghetspakker eller prisreduksjoner. Dette kan også være en grunn til at du må gjennom et eierskifte, når du skifter mobiloperatør.
Slik gjør du
Eierskifte høres kanskje vanskelig ut. Heldigvis er det ikke så komplisert som det høres ut. Er du usikker på hvordan du går frem for å bli eier av ditt eget nummer. Har vi laget en egen guide til deg.